Werkwijze Backup studiebegeleiding

Wanneer de keuze voor huiswerkbegeleiding is gemaakt, komt de leerling met één of beide ouders/verzorgers langs voor een kennismakingsgesprek. Hier wordt de behoefte van de leerling besproken en denken wij mee in wat er nodig en mogelijk is.
Backup werkt jaarlijks met 8 perioden van 5 weken. Een leerling komt een vast aantal dagen per week en dit kan iedere periode naar behoefte aangepast worden.

De basis van alles is een goede planning, daarom beginnen we daar elke middag mee.
Na de dag doorgenomen te hebben, maakt de leerling samen met de begeleider een planning in onze eigen planner of de schoolagenda. Leidraad is hierbij het huiswerk dat in Magister, een ander programma of in studiewijzers staat. Niet alleen voor de dag erop of nog een dag verder; we kijken vooruit tot waar er geen huiswerk of toetsen meer in de agenda staan. Zo zijn we nooit te laat met inplannen en begint de leerling ruim op tijd aan het huiswerk en de voorbereiding voor toetsen. Voor lastige vakken worden extra herhalingsmomenten ingepland.

Als de planning gemaakt is weet de leerling duidelijk wat er gedaan moet worden en hoeveel tijd hij daarvoor nodig heeft. Waar nodig maken we een dagplanning: een planning met volgorde van de vakken en een inschatting van de benodigde tijd per vak.

Ieder vak dat ingepland staat, wordt door de leerling gemaakt of geleerd en daarna gecontroleerd door één van de aanwezige begeleiders. Elke middag zijn er begeleiders voor zowel de talen als voor de exacte vakken aanwezig. Uitleg en tips worden waar nodig gegeven. Voor veel leerlingen is het leren leren een hele uitdaging. Wij reiken leerlingen verschillende manieren aan om de leerstof onder de knie te krijgen.

Zodra al het huiswerk af is, is de beloning dat de leerling naar huis kan en ‘s avonds andere dingen kan doen. Wanneer de planning net niet af is, sturen wij een mail naar de ouders/verzorgers met daarin het deel van de planning wat thuis nog af moet worden gemaakt.

Iedere leerling krijgt bij Backup een persoonlijke begeleider. Deze begeleider spreekt de leerling minstens één keer per week. Kletsen over school én kletsen over andere dingen die de leerling bezighouden; het is allebei belangrijk. De begeleider en leerling bespreken aandachtspunten voor de komende tijd, stellen doelen op en bekijken samen de cijfers. Waar nodig worden andere begeleiders ingezet om de leerling optimaal te begeleiden en alle zorg te geven die nodig is.

Ouders worden door de persoonlijke begeleider van de leerlingen op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Bij Backup hebben we korte communicatielijnen. Wanneer er vragen zijn, zowel van de (persoonlijke) begeleiders aan de ouders als andersom, dan nemen we daar alle tijd voor.

Gedurende de periode dat de leerling bij Backup is, werken we aan de opbouw naar meer zelfstandigheid. Uiteindelijk is het doel dat iedere leerling genoeg vaardigheden aanleert om de middelbare school af te sluiten en met vertrouwen aan een vervolgopleiding kan beginnen.

backup studiebegeleiding 15 s